کانادا و پناهجویان اکراینی

کانادا و پناهجویان اکراینی



تاریخ : 1400/12/16 ساعت 14:20






خلاصه مطلب: اقدامات دولت کانادا برای پذیرایی از پناهنجویان جنگ اکراین

 

کانادا آماده پذیرایی از تعداد نامحدودی مهاجر اوکراینی است.

 

🔺  دولت کانادا و دولت استانی کبک برای کمک به اوکراینی ها اقدامات مهاجرتی مختلفی را ارائه کرده اند.

کانادا در حال معرفی جریان های مهاجرتی جدید برای اوکراینی هایی است که می خواهند به طور دائم یا موقت به کانادا مهاجرت کنند.

استان ساسکاچوان نیز در این زمینه دست به عمل زده است.

گفتنی است که کانادا با حدود 1.4 میلیون نفر سومین دیاسپورای بزرگ اوکراینی در جهان را دارد. به این ترتیب، به دنبال انجام وظیفه خود برای کمک به هر چه بیشتر اوکراینی‌ها است.

 

🔺 اوکراینی هایی که می خواهند به طور موقت به کانادا بیایند، می توانند مجوز کانادا-اوکراین برای سفر اضطراری را دریافت کنند. هیچ محدودیتی برای تعداد اوکراینی هایی که مایل به درخواست هستند وجود نخواهد داشت. در زمان انتظار بررسی پیشینه و غربالگری های امنیتی، آنها می توانند اقامت خود در کانادا را حداقل تا دو سال تمدید کنند.

 

🔺 اداره مهاجرت ، شهروندی و پناهندگی کانادا IRCC همچنین یک برنامه حمایتی ویژه خانواده را برای اقامت دائم اجرا خواهد کرد. و تمامی اوکراینی های فراری از جنگ می توانند هر چه سریعتر به خانواده های خود در کانادا ملحق شوند.

همه اوکراینی هایی که تحت این اقدامات به کانادا می آیند می توانند برای مجوز کار آزاد درخواست دهند. از طریق این مجوز آنها می توانند برای هر کارفرمایی در کانادا به انتخاب خود کار کنند. این علاوه بر سایر مجوزهای کار آزادی است که IRCC قبلاً در اختیار اوکراینی هایی قرار داده که در کانادا حضور داشته اند.

 

🔺 کانادا به اوکراینی‌های واکسینه نشده اجازه ورود به کشور را می‌دهد در صورتی که ویزای اقامت موقت، اجازه اقامت موقت یا اخطار کتبی مبنی بر تایید درخواست آنها برای اقامت دائم در کانادا صادر شده باشد.

دولت کانادا اعلام کرده که IRCC درخواست‌های افرادی را که در اوکراین زندگی می‌کنند و می‌خواهند برای کار، تحصیل، پیوستن به خانواده یا مهاجرت به کانادا سفر کنند، در اولویت قرار داده است.این درخواستها به سرعت پاسخ داده خواهند شد.

کانادا همچنین پردازش مدارک سفر را برای کانادایی ها و اعضای خانواده آنها که مایل به بازگشت از اوکراین هستند در اولویت قرار می دهد. IRCC اسناد سفر تک سفری را برای اعضای خانواده اتباع کانادایی و مقیم دائمی که پاسپورت معتبر ندارند صادر می کند.

 

🔺 اتباع اوکراینی در کانادا می توانند برای تمدید وضعیت خود به عنوان یک بازدید کننده، دانشجو یا کارگر درخواست دهند. کانادا تمدید مجوزهای کار و تحصیل برای اتباع اوکراینی را در اولویت قرار می دهد و سیاستی را گسترش می دهد که افراد بتواننداز داخل کانادا برای مجوز کار درخواست دهند. ساکنان موقت که پیشنهاد شغلی دریافت می کنند، اجازه دارند در کانادا بمانند و در حالی که منتظر رسیدگی به درخواست مجوز کار خود هستند، شروع به کار کنند.

 

شماره تماس و کانالهای ارتباط با اداره مهاجرت کانادا

 

🔺 اداره مهاجرت کانادا IRCC همچنین در حال ایجاد یک کانال خدمات اختصاصی برای درخواست های اوکراین است که برای متقاضیان در کانادا و خارج از کانادا در دسترس خواهد بود. شماره تماس با IRCCدرباره موضوعات مهاجران اکراینی 4243-613-321 +1  می باشد. با استفاده از فرم وبسایت IRCC متقاضیان می توانند کلمه کلیدی "Ukraine2022" را به درخواست خود اضافه کنند و بدین ترتیب ایمیل آنها در اولویت قرار می گیرد.

اطلاعات فعلی کانادا در مورد اقدامات اوکراین را می توان در صفحه وبسایت دولت یافت. این صفحه برای سهولت در ارجاع، حاوی مطالبی به زبان اوکراینی است.

 

اقدامات کبک

 

🔺 دولت کبک اقدامات مشابهی را انجام داده است. اگرچه دولت فدرال در مورد اتباع خارجی برای ورود به کشور حرف آخر را می زند، کبک برنامه مهاجرتی خود را اجرا می کند و نسبت به هر استان دیگری استقلال بیشتری در زمینه مهاجرت دارد.

دولت کبک به اتباع اوکراینی مقیم این استان اجازه می دهد تا از خانواده خود حمایت مالی کنند (مسیر اسپانسرشیپ). این استان همچنین رسیدگی به درخواست‌های کارگران خارجی موقت و دانشجویان بین‌المللی از اوکراین را تسریع خواهد کرد.

 

🔺 مجوز کار آزاد کانادا که برای اتباع اوکراینی اعلام شده است در کبک نیز معتبر خواهد بود. این افراد می توانند از خدمات دولتی کبک مانند خدمات آموزشی مراقبت از کودکان، مدارس و دسترسی به مراقبت های بهداشتی بهره مند شوند.

کبک همچنین پردازش درخواست‌های گواهی پذیرش کبک (CAQ) و درخواست‌های ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) را از کارفرمایان اتباع اوکراینی که از قبل در استان هستند، تسریع خواهد کرد.

اتباع اوکراینی می توانند از خدمات اسکان و ادغام 95 پشتیبانی دریافت کنند که شامل مسکن، ثبت نام کودکان در مدرسه، دوره های زبان فرانسه، ادغام شغلی و سایر خدمات می شود.

 

ساسکاچوان

 

🔺 دولت ساسکاچوان نیز راهی برای مهاجرت بهتر اوکراینی ها ارائه می دهد.

در 4 مارس، ساسکاچوان از 36 اوکراینی دعوت کرد تا برای نامزدی استانی درخواست دهند. اگرچه گرفتن نامزدی استانی به معنای اقامت دائم نیست، اما به درخواست مهاجرت کمک می کند.

از میان دعوت شدگان، 14 نفر دارای پروفایل در سیستم اکسپرس انتری کانادا بودند. بقیه ممکن است برای جریان مشاغل مورد تقاضای ساسکاچوان واجد شرایط باشند.در صورت تایید، این افراد می توانند از نامزدی خود برای درخواست مهاجرت به کانادا تحت برنامه نامزدهای استانی استفاده کنند.

 

مجوزهای کار باز

 

🔺 اداره مهاجرت کانادا IRCC برای توریستها، کارگران و دانشجویان اوکراینی که در حال حاضر در کانادا هستند و نمی توانند به خانه بروند، مجوز کار آزاد صادر می کند. از 22 فوریه 2022، برای برخی از مدارک سفر و مهاجرت، مانند پاسپورت کانادا، مدارک سفر اقامت دائم، مدارک شهروندی، ویزای بازدیدکننده، و همچنین مجوزهای کار و تحصیل، هزینه ها لغو می شود. جزئیات بیشتر در هفته های آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

افزایش عملیات IRCC

 

🔺 اداره مهاجرت همچنین شروع به افزایش آمادگی عملیاتی در سراسر شبکه جهانی خود نموده است از جمله : جابجایی کارکنان، جابجایی لوازم و تجهیزات اضافی، مانند کیت های جمع آوری بیومتریک سیار و ...

این اداره با پیش بینی افزایش حجم درخواست ها، و تنظیم عملیات در دفاتر خود در کل جهان، خود را برای تداوم خدمات آماده کرده است. برای اوکراینیها در اکثر برنامه ها، گزینه های آنلاین موجود است.

 

توقف در دستورات حذف

 

🔺 در حمایت از رویکرد کانادا به وضعیت اوکراین، آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) یک تعویق اداری حذف (ADR) برای اوکراین در نظر گرفته است. ADR اقدامی موقتی است که می‌تواند حکم حذف را به تعویق بیاندازد (حکم حذف معمولاً فرد را ملزم می‌کند فوراً کانادا را ترک کند).

با این وجود کسانی که به دلایل جنایی، نقض حقوق بین‌المللی یا حقوق بشر، جرایم سازمان‌یافته یا به دلایل امنیتی اجازه ورود به کانادا را ندارند، با وجود ADR همچنان می‌توانند حذف شوند.