آشنایی با کشور کانادا

آشنایی با کشور کانادا



تاریخ : 1400/8/16 ساعت 23:11






خلاصه مطلب: آشنایی اجمالی با جغرافیا ، فرهنگ ، اقتصاد ، بهداشت و درمان و نطام آموزشی کانادا

 

🔹 آشنایی اجمالی با کشور کانادا

🔺 کانادا در جغرافیای جهانی به لحاظ وسعت دومین کشور وسیع دنیاست. از آنجا که این کشور در شمالی ترین نقطه قاره ی آمریکا قرار دارد ، از قسمت شمال به اقیانوس منجمد شمالی ، از سمت شرق به اقیانوس اطلس ، از مغرب به اقیانوس آرام و از جنوب به کشور آمریکا منتهی است.

 

🔺 مساحت کانادا 9984640 کیلومتر مربع بوده و در قیاس با وسعت ایران 6 برابر بزرگتر و در مقایسه با انگلستان 40 برابر بزرگتر است.

 

🔺 تقسیمات کشوری کانادا بدینگونه است : 10 استان و 3 قلمرو.

استانهای کشور کانادا به لحاظ استقلال به مقدار زیادی از دولت مرکزی مستقل بوده و آزادی عمل قابل توجهی دارند اما میزان این آزادی عمل در قلمروها کمتر می باشد.

 

🔺 کبک، آلبرتا، بریتیش کلمبیا، مانیتوبا،نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، نووااسکوشیا، اونتاریو،جزیرهٔ پرینس ادوارد و ساسکاچوان استان‌های کانادا هستند. ۳ قلمروی آن خطهٔ شمال غرب، نوناووت و یوکان هستند.

 

🔺 آخرین گزارشات اداره آمار کانادا حاکی از آن است که جمعیت کشور کانادا  بیش از سی و سه میلیون و ششصد هزار نفر می باشد. از این میزان نفوس حدود ۸۰٪  آن در شهرهایی زندگی می کنند که کمتر از ۲۵۰ کیلومتر تا مرزهای آمریکا فاصله داشته باشند.

 

🔹 حکومت کانادا:

نوع حکومت کانادا “دموکراتیک فدرال” است که  به وسیله دو بخش حکومتی استانی و کشوری اداره می شود. مسئولیت ها و قدرت در بین دولت های استانی و دولت مرکزی (کشوری) تقسیم شده است.

 

🔹 اقتصاد کانادا:

از آنجا که کانادا از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار میرود ، اقتصاد آن از گوناگونی و تنوع بسیاری بهره می برد. این کشور در بین ۱۰ کشور اول تولید کننده دنیا قرار دارد.  استانهای کبک و انتاریو بیشترین شرکتهای تولیدی کانادا را در خود جای داده اند. چوب، کاغذ، مواد غذایی، تولیدات فلزی، نفت و صنایع شیمیایی از مهمترین تولیدات کشور کانادا هستند.

 

 

🔹 سیستم آموزشی در کانادا :

 

🔺 نظام  آموزشی کانادا از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است؛ زیرا مسئولیت نظارت و اداره سیستم‌های آموزشی تماماً به عهده دولت‌های ایالتی است.

 

🔺 آموزش درکانادا تا  ۱۶ سالگی به صورت اجباری است (به استثناء ایالت‌های انتاریو و نیوبرانزویک که در آنها آموزش تا ۱۸ سالگی اجباری است) و مدارس ابتدایی و متوسطه  دانش آموزان را تا سطح 12 آموزش می‌دهند.

 

🔺 نظام آموزشی کانادا به این صورت تقسیم بندی شده است :

آموزش ابتدایی، متوسطه (دبیرستان‌ها)، و آموزش عالی (دانشگاه‌ ها و کالج‌ ها)

سیستم آموزشی کانادا طوری طراحی شده که  از سطح ۱ تا سطح ۶ یا ۸ را آموزش ابتدایی و  تا سطح ۱۲ را آموزش دبیرستانی می نامند.

 

🔺 سال تحصیلی مدارس  از اواخر  آگوست یا اوایل سپتامبر آغاز شده و تا اواخر یا نیمه ژوئن ادامه دارد.  معمولاً مدارس کانادا به صورت خصوصی و عمومی  ( به عبارتی رایگان ) در سراسر کشور فعالیت می کنند و اکثر مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها “عمومی” هستند.

 

🔺 در بیشتر ایالت‌ها و مناطق برنامه آموزش پیش دبستانی برای مهیا کردن دانش‌آموزان کلاس اول دبستان تدارک دیده‌ شده.

 

🔺 دانش آموزان ساکن  کانادا پس از فراغت تحصیل از دبیرستان  مدرک دیپلم دریافت کرده و می‌توانند در دانشگاه‌ ها  یا کالج‌ های کانادا تحصیلات خود را ادامه دهند لازم به ذکر است ادامه تحصیل در دانشگاه و کالج  رایگان نبوده و دانشجو باید شهریه مربوط به آن را بپردازد  و البته  بیش از نیمی از هزینه تحصیلات دانشگاهی در کانادا به عهده دولت می باشد .

 

🔺 سال تحصیلی دانشگاهها معمولاً از اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر آغاز شده و تا پایان ماه آوریل ادامه می‌یابد.

 

 

🔹 بهداشت و درمان در کانادا :

سیستم بهداشتی و درمانی کانادا به صورت یکپارچه عمل می کند و بدین ترتیب می تواند امکانات برابر و مساوی را به تمامی شهروندان خود ارائه دهد. به غیر از هزینه تهیه دارو کلیه ی هزینه های درمانی در کانادا رایگان است. هر شهروند یا مقیم کانادایی دارای یک کارت بهداشت شخصی است که می تواند با در دست داشتن آن از امکانات بیمه رایگان کانادا بهره مند شود.

 

🔹 فرهنگ کانادا:

در مقایسه با وسعت زیاد و گستردگی جغرافیایی کشور کانادا این کشور با بیش از  33 میلیون نفرجمعیت یکی از کم جمعیت ترین کشورهای جهان است. با این وجود در کانادا بیش از 200 فرهنگ مختلف وجود دارد. وجود این فرهنگهای مختلف و گوناگون سبب شده کشور کانادا یکی از جالب توجه ترینمناطق دنیا برای مهاجرین باشد. قریب به نیمی از جمعیت کانادا از مهاجرین کشورهایی به غیر از فرانسه و انگلستان هستند. فرهنگهای مختلف از کشورهای گوناگون در کانادا در کنار هم زندگی می کنند و به یکدیگر ( رسوم ، پوشش ، مذهب و سنتها ) احترام می گذارند . از اینرو کشور کانادا را یک کشور چند فرهنگی می نامند. کشور کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان است.